zondag 15 juni 2014

Bart Proost geeft kleur aan de Lommel Leeft zomer

Een artikel van op de webpagina van 'lommel Leeft - zomer 2014':

Stadstekenaar Bart Proost vliegt er in. Dat is het minste wat je kan zeggen. Hij leverde een mooie kleurplaat voor Beeldig Lommel af, de tekeningen voor de zomeractie met de schatten van Vlieg én het ontwerp voor het nieuwe zandtapijt, deze zomer te zien in CC De Adelberg. Bovendien loopt er in de bib de prachtige tentoonstelling Alexander De Grote & de taal van het beeldverhaal. Op woensdag 11 juni opent hij samen met de heldhaftige krijgsheer deze expo. Iedereen, zeker alle leesgrage kinderen, zijn er van harte welkom.

In de zomermaanden heeft hij misschien tijd om wat bij te komen van al dat tekenwerk. Of laat hij zijn potlood zelfs tijdens de vakantie niet met rust? We hebben het onze stadstekenaar gewoon even gevraagd.





Lommel Leeft: Heb je nu tijd om wat bij te komen Bart, van al dat tekenwerk? Of vlieg je er ook tijdens de zomer in?
Bart Proost: De zomer is voor mij eigenlijk de periode waarin ik nog wat extra tijd heb om te tekenen. Ik sta in het onderwijs en tijdens de zomervakantie kan ik een beetje doorwerken aan mijn – ehum – ‘artistieke’ projecten. Ik begin binnenkort met het uittekenen van het derde stripalbum in de reeks Alexander De Grote. Scenarist Barcas is bijna rond met het scenario. Maar, voor alle duidelijkheid: daar gaat vlot een jaartje over, voor zo’n album klaar is. Dus het eindresultaat is pas voor 2015.

Ik ben ook bezig aan een stripversie van Alleen op de Wereld van Hector Malot, met hoofdfiguur Remi. Dat is een tussendoortje, waar ik al 4 jaar aan bezig ben. Dat album hoop ik deze zomer toch ongeveer af te werken. En dan op zoek naar een uitgever natuurlijk (lacht).

Met andere woorden, het tekenwerk blijft deze zomer zeker niet liggen.

Lommel Leeft: Is de zomer eigenlijk inspirerend voor een striptekenaar? Heb je altijd een schetsboek bij? Ook als je, zeg maar, een stad bezoekt?


Bart Proost: Het leuke aan de zomer zijn voor mij, als tekenaar, vooral de lange avonden. Gezellig op het terras gaan zitten met wat muziek en dan tekenen of inkleuren. Net iets gezelliger dan in je bureau tijdens de donkere wintermaanden (lacht).

Maar ‘s avonds – als ze in hun bed liggen – haal ik mijn tekenpennetjes wel boven. We trekken meestal naar de bergen en die landschappen zijn best indrukwekkend, wat dan weer invloed heeft op mijn tekenwerk. Zo heb ik het meeste tekenwerk voor ‘Alleen op de Wereld’ in Oostenrijk en Zwitserland gemaakt. Erg leuk en inspirerend, als in het midden van je decors kan werken.Als we echt op reis zijn, heb ik eerlijk gezegd mijn handen vol aan mijn twee geweldige zoontjes. Ze zijn nog maar drie en vijf, dus veel tijd om te schetsen is er dan niet. Maar daar heb ik dan ook geen behoefte aan: dat is ‘family time’!




Lommel Leeft: Het nieuwe album van Alexander De Grote kunnen we iedereen aanraden. Maar wat heeft Bart Proost zelf op het leesmenu staan?
Bart Proost: Ik lees natuurlijk regelmatig stripverhalen, maar een echte freak of verzamelaar ben ik niet. Ik ben vooral fan van de Dupuis/Dargaud-school. Enkele topreeksen die ik iedereen kan aanraden: Soda, Betoveringen of Alleen. Maar ook klassiekers als Asterix, Robbedoes & Kwabbernoot en zelfs Slemper & Slof. Mijn favoriete Graphic Novel blijft Een Deken Van Sneeuw van Craig Thompson.

Ik ben ook verzot op (auto)biografieën van muzikanten. De laatste die ik gelezen heb waren zeer de moeite: Things The Grandchildren Should Know vanEels zanger Mark Oliver Everett en Autobiography van Morrissey.

Lommel Leeft: Tot slot Bart, wat is jouw tofste vakantieherinnering? Misschien een leuke anekdote?

Bart Proost: De gezinsvakanties zijn tot nu toe altijd enorm leuk geweest. Speciale herinneringen houd ik ook over aan die keer dat ik mijn vrouw ten huwelijk vroeg in het Turkse Bodrum. We hadden ‘s avonds laat in de hitte een serieuze heuvel beklommen waarop een vijftal oude molens stonden. Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over de verlichte baai. Dat was dus het geschikte moment (lacht).

Iets wat me ook altijd zal bijblijven is de eerste keer dat ik in het Zwitserse Interlaken was. Wat een natuurpracht. Watervallen, prachtige azuurblauwe meren, gletsjers, indrukwekkende bergtoppen. Voor mij nog altijd de mooiste streek van Europa. We zijn er zelfs in de bergen op het nippertje kunnen ontkomen aan een enorm onweer. Dat was eventjes héél spannend.. maar dat mag ook wel eens op vakantie, niet?

Absoluut Bart. Net als je tekenwerk, dat is ook reuzenspannend. Mogen we je alvast een fijne vakantie wensen en nog veel succes met al je werk!




Het originele artikel leest u hier: http://www.lommelleeft.be/?p=1122


De nieuwste verwikkelingen op Alexander De Grote'-vlak (nieuws i.v.m. recensies, signeersessies, distributie, exposities, persartikelen, etc...) kan u blijvend volgen op https://www.facebook.com/alexanderdegrotestrip of www.alexanderdegrote.com !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten